Стаття «М+Т» №08, 2008, за матеріалами BSRIA
У 2007 році обсяг ринку систем опалення оцінювався у $31,1 млрд. Багато ринків систем опалення європейських країн перебувають у стані занепаду. Значно зменшився ринок котлів у Німеччині й Італії. Така ситуація пояснюється головним чином тим, що споживачі вагалися стосовно того, які технології обрати і стримували свої витрати на опалювальні прилади. Також протягом останніх років з удосконаленням новітніх технологій використання відновлюваних джерел, особливо з розвитком теплових насосів, на ринках традиційних котлів посилилася конкуренція.
Великобританія продовжує займати першу сходинку світового ринку побутових котлів, обсяг складає більше 1,7 млн одиниць. Очікується, що у найближчому майбутньому Великобританія залишатиметься лідером. Другу позицію займає Південна Корея, третю — Італія.
У 2007 році значно скоротився ринок побутових котлів Німеччини. Загальне зменшення всіх типів котлів склало 37%, але, зокрема, скорочення ринку котлів підлогового типу становило 30—40%. Подібна ситуація також виникла у Франції, Італії та інших країнах Європи.
У 2007 році на європейському ринку домінантне положення займали настінні котли, які нараховували майже 6,27 млн одиниць. Великобританія — це найбільший у світі ринок конденсаційних котлів, на якому реалізується майже половина загального світового обсягу котлів цього типу. Південна Корея продовжує займати у світі провідне положення з випуску неконденсаційних рідкопаливних котлів із закритою камерою згоряння, хоча загальний обсяг світового ринку поступово зменшується. Так, у Великобританії відбулося найбільше скорочення ринку 40,5% (середньорічний темп зростання у відсотках).
Порівняно з рештою сегментів ринку опалення, які були проаналізовані у світі, ринок промислових котлів займає відносно невелику частку, приблизно 0,3%. Наступні декілька років на ринку спостерігатиметься стійке, хоча й невелике зростання у 3,1% (середньорічний темп зростання у відсотках).
Найбільше скорочення ринків відбулося в Німеччині, Італії, Південній Кореї та Чеській республіці. Хоча 2007 рік був не таким поганим для ринку промислових котлів Німеччини, як для ринку побутових котлів, сегмент ринку промислових котлів скоротився десь на 8%, у той час як ринок побутових котлів зменшився на 30%. Найбільше скоротився сегмент ринку газових котлів із закритою камерою згоряння.
Найбільшим ринком котлів цих типів є азіатсько-тихоокеанський, загальна кількість котлів із закритою камерою згоряння, проданих на цьому ринку у 2007 році, склала 60 000 одиниць. З року в рік ринок газових котлів США продовжує процвітати. Газові котли з пальниками з попереднім змішуванням є найбільш типовими і займають приблизно 35% ринку промислових котлів США. В Японії очікується різке зростання обсягу продажу котлів з пальниками попереднього змішування, але за рахунок котлів з атмосферними пальниками.
Завдяки посиленню вимог щодо норм енергоспоживання у країнах Європи великим попитом користуються конденсаційні технології, обсяг продажу конденсаційних котлів у 2007 році склав 486 000 одиниць. Лідером у цьому сегменті ринку вважаються Нідерланди (30% загальноєвропейського ринку конденсаційних котлів).
У 2007 році майже в усіх регіонах зафіксований найвищий рівень продажу котлів потужністю 50—100 кВт, винятком є Азіатсько-Тихоокеанський регіон, де споживачі віддають перевагу котлам потужністю 100—300 кВт.
У цілому електричні водонагрівачі накопичувального типу лідирують на світовому ринку систем опалення, складаючи майже 39% світового ринку водонагрівачів. Не має нічого дивного в тому, що Китай є лідером на ринку в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. На європейському ринку провідну позицію займає Франція, продукція якої складає майже 18% загального обсягу продукції європейського ринку; трохи відстають від Франції Росія й Італія.
Ринок електричних проточних водонагрівачів є другим найбільшим сегментом. Без сумніву, цей вид водонагрівачів домінує на бразильському ринку, займаючи приблизно 81% загального обсягу світового ринку. Причиною того, що тамтешні споживачі віддають перевагу електричним водонагрівачам, є відносна дешевизна електроенергії порівняно з газом. В Італії через високі ціни на електроенергію електричні проточні водонагрівачі вважаються неекономними і споживачі віддають перевагу водонагрівачам накопичувального типу, які є більш економними через використання теплової енергії, тому ринок електринних водонагрівачів в Італії є незначним.
Японія є одним із найбільших ринків водонагрівачів серед країн Азії. Але провідну позицію у цьому регіоні займає Китай. Не користуються попитом на ринку Японії накопичувальні газові водонагрівачі, оскільки вважається, що такі водонагрівачі громіздкі й не підходять для помешкань японців. Прийнятним варіантом є газові проточні водонагрівачі, Японія займає близько 85% азіатсько-тихо-океанського ринку водонагрівачів цього типу.
Значно збільшився обсяг ринку Росії. У 2007 році він оцінювався у майже $270,1 млн, за попередній рік ринок збільшився на 19%. Головним чином це пояснюється потребою у резервуванні мереж місцевого опалення для потреб гарячого водопостачання (які часто не працюють щонайменше протягом місяця у літній період, тоді гаряча вода не подається з огляду на проведення профілактичних робіт), великим попитом на застарілі вироби. Зростає кількість електричних водонагрівачів накопичувального типу. На відміну від країн Західної Європи в Росії водонагрівачі ще не втратили значної частини ринку у вигляді настінних котлів комбінованого типу.
Рівню продажу газових водонагрівачів перешкоджає зростання продажу котлів комбінованого типу, які поєднують функції як опалення приміщення, так і нагрівання води.
На світовому ринку найбільш загальноприйнятим матеріалом для баків електричних водонагрівачів накопичувального типу є емальована сталь. Такі водонагрівачі займають 36,8% загального обсягу ринку і майже 80% європейського ринку опалювальних пристроїв. Водонагрівачі з баками з гальванічним покриттям продовжують домінувати на азіатсько-тихоокеанському ринку, але з’явилися ознаки того, що в майбутньому їх частка на ринку зменшиться.
Світовий ринок радіаторів продемонстрував ознаки стабільного зростання, особливо значно збільшився сегмент ринку радіаторів, вироблених із сталі. Але, наприклад, порівняно з попереднім роком на ринку радіаторів Іспанії відбулося різке скорочення продажів аж на 17%; очікується, що її ринок буде продовжувати свій рух по низхідній спіралі, зменшуючись щороку.
У 2007 році світовий ринок чавунних радіаторів зменшився на 15%, і наступні декілька років рівень їх продажу продовжуватиме знижуватися. Алюмінієві радіатори витісняють ту частину ринку, яку утримували чавунні радіатори, оскільки останні вважаються доволі важкими та застарілими, до того ж їх складно переносити і складувати.
Сушильник для рушників залишається відносно новим виробом, але є одним із сегментів ринку Росії, що стрімко розвивається, його зростання оцінюється у 25% від загального обсягу продажів опалювальних пристроїв. Європа є лідером на ринку сушильників для рушників, займаючи 87% світового ринку.
Протягом 2006—2011 років ринок систем підлогового опалення постійно нарощуватиме свої обсяги. Так, у 2007 році ринок Італії збільшився на 9% за рахунок того, що системи підлогового опалення набули найбільшої популярності, особливо з розвитком нових технологій (переважно у житловому господарстві). В Італії через високі ціни на електроенергію користуються популярністю системи водяного підлогового опалення.
На європейському ринку побутових котлів переважають компанії Bosch, Вахі, Vaillant, Viessmann, MTS Group, Riello та Ferrolli. Часто ці фірми мають декілька брендів і використовують їх у різних країнах.
Хоча великі виробники побутових котлів Азіатсько-Тихоокеанського регіону займають значну частку світового ринку, вони мають високі показники рівня продажу лише у своїх країнах, за винятком компаній Rinnai та Kiturami, які займаються виробництвом неконденсаційних настінних котлів. В Азіатсько-Тихоокеанському регіоні котли постачають основні місцеві виробники та розповсюджувачі. Виробники котлів Північної Америки також обмежуються ринками свого регіону тому, що важко задовольнити європейські вимоги до обладнання.
Корейські виробники, дві великі компанії Kiturami та Kyungdong, які переважають на ринку котлів із закритою камерою згоряння, займають стійку позицію на внутрішньому ринку. Компанії Bosch та De Dietrich Remeha є провідними у випуску настінних навісних котлів. Основними постачальниками сталевих панельних радіаторів на світовому ринку є компанії Rettig, Caradon Stelrad та Vaillant. Беззаперечний лідер на цьому ринку — ком-панія Rettig. А значну частину ринку алюмінієвих радіаторів займають компанії Fondital та Ferroli. В Іспанії чільні позиції на ринку алюмінієвих радіаторів займають місцеві виробники Rayco, Roca та Ferroliі. Компанії Chunfeng та Shanxi Qingxu Beilushu панують на ринку чавунних радіаторів в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Основним постачальником обладнання і матеріалів для систем підлогового опалення є компанія Uponor, яка займає значну частину ринку у США, але її бренд також користується попитом у Європі, особливо в Німеччині й Італії. Компанія Rehea також відіграє значну роль на ринках Європи та США. Очевидним лідером на ринку радіаторів Великобританії є мережа B&Q.
Проточні газові водонагрівачі в Китаї переважно постачаються компаніями Vanvard, Маrсо та Vantage. Компанії Rinnai та Noritz також займають значний сегмент ринку в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Провідне положення на ринку електричних водонагрівачів накопичувального типу займає MTS Group, яка має значну частку на ринках багатьох країн, особливо в Китаї, Італії, Росії та Франції. Компанія AO Smith є найбільшим фігурантом на ринку цього типу водонагрівачів, особливо у США та Китаї.